Sunny side up! Pak tijdens Pasen uit met het gloednieuwe Niamh Tradition gamma

Belgisch merk Niamh betreedt nieuwe markt met broodmixen Sunny Grains en Crispy Chia

• Ontdek traditioneel brood bakken met Niamh Tradition: voeg zelf je gist, boter, zout en water toe
  • Voordelig, makkelijk en gezond met creatieve ingrediënten zoals chia, quinoa en zonnevitamine D, en met Nutri-Score A label
  • Het Niamh Tradition gamma is beschikbaar bij Colruyt
  • 100% Belgisch merk, marktleider in de All-in markt, betreedt de Tradition markt

De Belg is verzot op brood. 85% beschouwt het zelfs als cultureel erfgoed*. Studies* geven nu ook aan dat meer en meer consumenten hun brood zelf bakken. Niamh, marktleider in All-in broodmixen, volgt de trend van het moment en pakt uit met Niamh Tradition. Een gloednieuw gamma met creatieve twist! Laat je inspireren door het recept van Simply Morane en pak tijdens Pasen uit met Sunny Grains en Crispy Chia.

België bakt!

Belgen houden van hun dagelijks brood. Bij het ontbijt eet 75% van de Belgen een boterham, bij de lunch is dit 90%*. Meer en meer consumenten bakken hun brood zelf. In 2022 is de broodmixmarkt zelfs met 40% gestegen tegenover 2019. De overgrote meerderheid verkiest een traditionele broodmix. Deze klassieker, waar je zelf nog gist, boter, zout en water aan toevoegt, beheerst de markt met 82%*.

"Meer en meer Belgen ontdekken het gemak van brood bakken. Nu de broodprijzen bij de bakker hoger zijn dan ooit tevoren, zijn zoekwoorden als ‘broodbakmachine’ en ‘broodmix’ opnieuw trending. Een trend die we als Belgisch bakmerk natuurlijk niet aan ons voorbij laten gaan." - Stijn Donné CEO en founder van Niamh

Traditie met een creatieve twist

Niamh, marktleider in de All-in markt, betreedt de Tradition markt en geeft er een creatieve twist aan met Crispy Chia en Sunny Grains. De broodmixen bieden een creatief alternatief op mixen van hedendaagse spelers. Een brood met chia, quinoa of zonnevitamine D? Dat bak je makkelijk met Niamh!

“Onze All-in bakmixen doen de broodmixmarkt stijgen en verjongen. Hetzelfde doel hebben we voor ogen voor onze Traditions. Met vernieuwende ingrediënten, speelse verpakkingen en inspirerende influencer recepten is brood bakken niet enkel voordelig, makkelijk en gezond, maar ook creatief." - Elien Pauwels Marketing Coördinator bij Niamh

Voordelig, makkelijk en gezond? Triple check!

Wist je daarboven dat zelfgebakken brood tot 30% voordeliger is dan bij de bakker? Een brood bij de bakker kost algauw €3,00. Met een mix bak je er één voor €2,18 (som van €1,75 mix 500 g, €0,30 elektriciteit, €0,13 water, gist, boter, zout). Met een mix zoals Niamh Traditions waar je zelf ingrediënten aan toevoegt bespaar je het meest.

Bovendien is brood bakken echt supersimpel. Meng zelf je gist, boter, zout en water, voeg daar Niamh Tradition aan toe en bak in de oven of de broodbakmachine. Je hebt in een-twee-drie een ongezien lekker brood in huis!

Tenslotte is brood onze grootste bron van voedingsstoffen. Met zes sneetjes vezelrijk brood heb je 41% mineralen, 36% eiwitten en 25% vezels van je dagelijkse behoefte binnen*. Bovendien dragen beide Tradition broodmixen Nutri-Score A label en bevatten ze vernieuwende ingrediënten zoals chia, quinoa en zonnevitamine D.

A sunny crunch: Crispy Chia en Sunny Grains bakmixen

• Tradition Crispy Chia:
    • “Crispy Chia adds crunch to your lunch”
    • Aan toe te voegen: gist, boter, zout en water
    • Bevat chia en quinoa
    • Voor de liefhebber van een lichtbruin brood boordevol crunch en smaak
    • Een succes in de broodbakmachine en oven
    • Nutri-Score A label
    • Minder food waste: de hermetisch afgesloten folie zorgt voor een optimale bewaring, is stofvrij en 100% recycleerbaar
  • Tradition Sunny Grains:
    • “Sunny Grains tastes as fine as sunshine!”
    • Aan toe te voegen: gist, boter, zout en water
    • Rijk aan vezels en zonnevitamine D
    • Bevat gele maïs en meloenpitten
    • Voor de liefhebber van een brood met een zonnige smaak
    • Een succes in de broodbakmachine en oven
    • Nutri-Score A label

Sunny side up! Pak uit met brood op z’n paasbest

Inspiratie nodig? Volg het lekkere recept van foodie Simply Morane:

Voor 6 à 7 Paasvlechten:

• 500 g Crispy Chia mix
  • 300 ml water
  • 8 g zout
  • 8 g droge gist
  • 15 g boter

Toppings:

• 6 à 7 eieren
  • chiazaadjes
  • peterselie

Recept:

1. Doe de gist in een kom gevolgd door de mix en de boter. Eindig met zout en water. Kneed 5 à 10 minuten met een keukenrobot.
  2. Laat het deeg 40 minuten à 1 uur rijzen.
  3. Kneed het deeg nogmaals en verdeel het in 6 à 7 porties. Rol deze uit tot lange worstjes.
  4. Snijd elk deegworstje in de lengte in tweeën en vlecht de delen samen. Rol elke vlecht op.
  5. Laat opnieuw 40 minuten rijzen.
  6. Bevochtig een lepel met water en druk hem in het midden van elke vlecht om een holte te vormen.
  7. Breek een volledig ei in de gemaakte holte.
  8. Bestrijk het overige deeg met losgeklopt eigeel.
  9. Werk af met chiazaadjes en bak 13 à 15 minuten in de oven op 180°.
  10. Serveer met wat peterselie, boter, roomkaas.

Praktisch

Het Niamh Tradition gamma is nu reeds verkrijgbaar bij Colruyt. Aanbevolen verkoopprijs €6,99, gewicht: 2 kg mix voor vier broden.

Krijg de kunst van het brood bakken op traditionele wijze in de vingers via de Crispy Chia tutorial en de Sunny Grains tutorial.

*Bronnen

• Zoekwoorden ‘broodbakmachine’ en ‘broodmix’ via Google Trends
  • Cijfers Nielsen België 2022
  • Trendrapport bakkerijsector 2022
  • Cijfers GFK België 2021
  • Cijfers Nielsen België 2020

Persberichten in je mailbox

Over Niamh

Met liefde voor lekker bakken en oog voor de laatste trends, brengt het Belgische bakmerk Niamh creativiteit in de bakhoek. Niamh werd opgericht in 2018 en is intussen uitgegroeid tot marktleider (52%) in de All-in broodmixmarkt in de Belgische retail. Het merk zet in op vernieuwende mixen, speelse verpakkingen en inspirerende influencer recepten, en zorgt hiermee voor een stijging en verjonging van de broodmixmarkt. Zo’n 55% van de doelgroep is 30 tot 55 jaar, in tegenstelling tot de alternatieve mixen waar 60% 60-plusser is. Niamh is verkrijgbaar bij o.a. Delhaize, Colruyt, Carrefour, Cora,… Dit jaar lanceert het merk twee mixen in een gloednieuw gamma: Niamh Tradition.

Arvesta, de Belgische onderneming waar Niamh toebehoort, heeft meer dan 125 jaar knowhow op vlak van veevoeding, landbouw en bloem. In Arvesta’s R&D-centrum in Antwerpen richten bloemexperts zich met de grootste toewijding op de samenstelling van bakmixen onder eigen merken en op maat gemaakte oplossingen. Maar liefst 50% van de Belgische thuisbakkers bakt met door hen ontwikkelde mixen.

Ontdek alle Niamh-recepten en tutorials.

Vaartkaai 30 2170 Antwerp BELGIUM

niamhbaking.com